سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول چگونه انجام می شود؟

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول ، یک روش غیر مخرب برای اندازه گیری سختی سطحی پیچ و مهره است . در روش راکول یک فرورونده وجود دارد از طریق ایجاد فرورفتگی سختی سنجی می کند . روش هایی که برای سختی سنجی پیچ و مهره استفاده می شود برنیل و ویکرز و راکول می باشد . در واقع سختی سنجی پیچ و مهره، یک روش مهم برای تعیین کیفیت و عملکرد پیچ و مهره ها است . سختی پیچ و مهره، نشان دهنده مقاومت آن در برابر سایش و خوردگی است که در این مقاله در مورد یکی از مهم ترین آن ها یعنی روش راکول بیشتر صحبت می کنیم .

پارس سهند بزرگترین مرجع خرید و فروش و انواع پیچ و مهره در کل تهران و ایران است که می توانید از آن به صورت آنلاین خرید کنید.

تعریف تکمیلی سختی سنجی پبچ و مهره به روش راکول

سختی سنجی به روش راکول، یک روش غیر مخرب برای اندازه گیری سختی سطحی پیچ و مهره است . در سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول، از یک فرورونده مخروطی شکل یا کروی شکل استفاده می شود .

فرورونده مخروطی شکل، زاویه 120 درجه دارد و فرورونده کروی شکل، قطر 1.5875 میلی متر دارد . درواقع یک بار اولیه کوچک به سطح قطعه کار وارد می شود تا فرورونده در جای خود قرار گیرد . بعد از آن هم باید یک بار اصلی با میزان معین وارد شود .

فرورفتگی ای که ایجاد می شود نیز یک مقدار مشخص دارد . این مقدار، به عنوان سختی راکول قطعه کار ثبت می شود مقدار سختی در روش راکول معمولا بین 0 تا 100 متغیر است و در این بازه اندازه گیری می شود .

سختی راکول پیچ و مهره، بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد . پیچ و مهره هایی با سختی بالاتر، مقاومت بیشتری در برابر سایش و خوردگی دارند .

عوامل موثر در انتخاب روش سختی سنجی پیچ و مهره

نوع پیچ و مهره : نوع پیچ و مهره، تعیین کننده روش سختی سنجی مناسب است . به عنوان مثال، پیچ و مهره هایی با سطح صاف، می توانند با روش های سختی سنجی سطحی، مانند روش راکول یا برنیل، سختی سنجی شوند . معمولا پیچ و مهره هایی که سطح ناصافی دارند را اگر بخواهند سختی سنجی کنند با روش ویکرز انجام می دهند .

کاربرد پیچ و مهره : کاربرد پیچ و مهره، تعیین کننده دقت مورد نیاز در سختی سنجی است . به عنوان مثال، پیچ و مهره هایی که در کاربردهای حساس به دقت، مانند صنایع هوافضا، استفاده می شوند، باید با دقت بیشتری سختی سنجی شوند .

ضخامت پیچ و مهره : ضخامت پیچ و مهره، تعیین کننده محدوده سختی قابل اندازه گیری با روش سختی سنجی است . مثلا پیچ و مهره هایی که سطح نازکی دارند را مسلما نمی توان با روش ها سختی سنجی سطحی اندازه گیری کرد .

هزینه : هزینه روش سختی سنجی نیز از عوامل مهم در انتخاب آن است .

مراحل انجام سختی سنجی راکول

  1. قطعه کار را تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی یا چربی پاک شود.
  2. تنظیم خود دستگاه .
  3. فرورونده را روی سطح قطعه کار قرار دهید.
  4. بار اولیه را اعمال کنید.
  5. بار اصلی را اعمال کنید.
  6. مقدار فرورفتگی ایجاد شده را با استفاده از میکروسکوپ اندازه گیری کنید.
  7. سختی راکول قطعه کار را با استفاده از مقیاس دستگاه، محاسبه کنید.

سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول، یک روش ساده و سریع برای اندازه گیری سختی سطحی پیچ و مهره است . از این روش سختی سنجی برای انجام تحقیقات مختلف نیز می توان استفاده کرد .

انتخاب روش مناسب سختی پیچ و مهره

  • روش سختی سنجی راکول و برنول را معمولا برای پیچ و مهره هایی که سطح صاف دارند استفاده می کنند .
  • از روش سختی سنجی ویکرز نیز برا یپیچ و مهره هایی که سطح ناصافی دارند استفاده می کنند .
  • برای پیچ و مهره هایی که در کاربردهای حساس به دقت استفاده می شوند ، از روش های سختی سنجی با دقت بالا ، مانند روش ویکرز ، استفاده کنید .
  • برای پیچ و مهره های نازک ، از روش های سختی سنجی حجمی ، مانند روش ویکرز ، استفاده کنید .
  • موضوع هزینه نیز یکی از مواردی است که در انتخاب روش سختی سنجی باید مورد توجه قرار بگیرد .

بهترین انتخاب در روش سختی سنجی پیچ و مهره ها

پاسخ به این سوال، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع پیچ و مهره، کاربرد پیچ و مهره و دقت مورد نیاز . به طور کلی ، روش های سختی سنجی سطحی ، مانند روش راکول یا برنیل ، ساده تر و سریع تر از روش های سختی سنجی حجمی ، مانند روش ویکرز ، هستند . همچنین ، روش های سختی سنجی سطحی ، برای پیچ و مهره هایی با سطح صاف ، مناسب تر هستند .

اما، روش های سختی سنجی حجمی ، دقیق تر از روش های سختی سنجی سطحی هستند.  همچنین ، روش های سختی سنجی حجمی ، برای پیچ و مهره هایی با سطح ناصاف ، مناسب تر هستند .

مزایا و معایب استفاده از روش سختی سنجی به روش راکول

در ادامه نیز در مورد انواع فواید و مضراتی که در روش سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول وجود دارد صحبت می کنیم و به آن می پردازیم .

  • مزایا:
    • ساده و سریع
    • برای پیچ و مهره های با سطح صاف مناسب
    • محدوده سختی قابل اندازه گیری گسترده
  • معایب:
    • دقت کمتر از روش ویکرز
    • روش سختی سنجی راکول برای پیچ و مهره های نازک استفاده نمی شود

نتیجه گیری از مقاله سختی سنجی پیچ و مهره به روش راکول

در این مقاله ابتدا از روش راکول به عنوال یکی از روش های سختی سنجی پیچ و مهره ها که در اکثر موارد قابل استفاده است گفتیم . هم چنین این روش را با روش های دیگر سختی سنجی یعنی ویکرز و برنیل مقایسه کردیم و در مورد موارد استفاده از هر کدام از آن ها توضیحات اجمالی گفتیم . هم چنین به مواردی در مورد مزایا و معایب استفاده از روش راکول نیز پرداختیم .